Met wekelijkse prijsvergelijkingen in de folder wakkert Lidl een kleine prijsoorlog aan voor groenten en fruit. Concurrenten noemen de campagne “misleidend en niet correct.”
De laagste marktprijs
“Elke dag groenten en fruit aan de laagste marktprijs”: deze bewering zou Lidl hard maken door in zijn wekelijkse folder sinds enkele weken prijsvergelijkingen te publiceren met zijn belangrijkste concurrenten. De harddiscounter beweert steeds de laagste prijs voor de hoogste kwaliteit te kunnen bieden, door producten rechtstreeks in te kopen bij lokale telers, zonder tussenpersonen.
In de folder van 17 tot 23 april beweert Lidl bijvoorbeeld dat Colruyt 0,01% duurder is, Aldi 7,70%, Carrefour 14,46%, Delhaize 22,04% en Albert Heijn 23,42%. Op de website publiceert de retailer details over de vergelijking, met de adressen van de bezochte winkels en de volledige productenlijst – het gaat om meer dan honderd referenties per winkel. De concurrenten zijn allesbehalve te spreken over de campagne van de harddiscounter: tegenover Het Nieuwsblad noemen ze de vergelijking “misleidend en niet correct.”
Beschuldigingen
Volgens Delhaize houdt Lidl geen rekening met kwaliteitsverschillen. Aldi beschuldigt zijn rivaal er zelfs van om prijzen tijdelijk te verlagen op het moment van de prijsopnames, om ze daarna weer te verhogen. Ook Colruyt – dat altijd de laagste prijs garandeert – vindt de prijsvergelijkingen misleidend, omdat niet altijd identieke producten worden vergeleken.
Lidl ontkent de beschuldigingen: “We begrijpen dat de concurrenten onze campagne nauwgezet opvolgen, groenten en fruit zijn voor iedereen zeer belangrijk. Daarom voeren we alles grondig uit. Wie zoiets claimt, moet gelijk hebben”, aldus woordvoerster Isabelle Colbrandt.
Volgens een vergelijking die de krant zelf uitvoerde, is niet Lidl maar wel Colruyt de goedkoopste voor groenten en fruit. Het verschil met Aldi is klein. Albert Heijn, Carrefour en Delhaize zijn wél fors duurder.