‘Duurzaamheid is niet duur’
Voor varkensvlees heeft Lidl die doelstelling in juli al gerealiseerd: het volledige vaste assortiment varkensvlees heeft sinds deze zomer één ster van het Beter Leven-kenmerk. Met het assortiment rundvlees en pluimveevlees zal Lidl geleidelijk de verbeteringen doorvoeren. Volgend jaar zal de helft van het vleesassortiment minstens één ster hebben en in 2018 moet dat dus gelden voor driekwart van alle vlees dat Lidl verkoopt.
Deze stappen passen in het “corporate social responsibility”-beleid van Lidl: al sinds 2007 werkt de discounter met het Beter Leven-kenmerk en sinds 2011 is Lidl overgestapt op weidemelk voor haar assortiment melk en karnemelk. Ook zijn alle bananen gecertificeerd door de Rainforest Alliance en is alle wild gevangen vis die Lidl verkoopt voorzien van het MSC-keurmerk.
Lidl benadrukt dat het de komende jaren verder werkt aan de verduurzaming van het totale assortiment. “Daardoor doen onze klanten automatisch steeds duurzamer boodschappen”, zegt Marlijn Somhorst, manager CSR bij Lidl Nederland. “Lidl laat zien hoe gemakkelijk het is om duurzaam boodschappen te doen. Bovendien laten we zien dat dit helemaal niet duur hoeft te zijn.”
Lidl betaalt meer voor kip
Met verduurzaming van het vlees-assortiment zijn wel extra kosten gemoeid: “De extra kosten van de gefaseerde overgang naar het Beter Leven kenmerk berekenen we niet door aan de klant”, aldus Lidl in een persverklaring. “Lidl investeert samen met haar leveranciers en partners in deze stap.”
Gisteren berichtte het CBS nog over de kloof in de prijs die boeren ontvangen voor hun vleeskuikens (0,89 euro per kilo) en de gemiddelde prijs die de consument betaalt (8,17 euro). Denkt Lidl dat de verduurzaming van het assortiment kip de pluimveehouders ook een betere verkoopprijs oplevert, zodat zij kunnen investeren in diervriendelijkere productie?
“Bij Lidl is de verkoopprijs losgekoppeld van de inkoopprijs”, reageert woordvoerster Jerina van Heck namens de discounter. “Wij werken al jaren samen met een groep vaste leveranciers. Met hen hebben wij al eerdere stappen gezet om het assortiment te verduurzamen. We betalen met deze stap een hogere inkoopprijs aan de keten, maar de consumentenprijs blijft gelijk. We investeren hier zelf fors in, omdat we het belangrijk vinden om onze verantwoordelijkheid te nemen en te investeren in dierenwelzijn en in producten die beter zijn voor mens, dier en milieu.”
Transparante beloftes
Volgens Van Heck is Lidl qua dierenwelzijn voorloper in supermarktland. “Wij formuleren als eerste landelijke supermarkt een duidelijk einddoel, namelijk minimaal 1 Beter Leven-ster voor ons assortiment vers vlees”, zegt ze. “En we communiceren heldere tussenstappen zodat de klant precies weet waar wij staan en wat hij of zij bij ons koopt.”
“Fantastisch dat Lidl deze diervriendelijke stap zet en transparante beloftes doet over het volledige vleesassortiment”, reageert Frank Dales, algemeen directeur van de Dierenbescherming. “Ik hoop dat andere supermarkten volgen.”