De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.
Ingevoerd vanuit Duitsland
De webshop gaat deze week van start en biedt een aantal eigen merken van Lidl. Producten uit Europese landen zijn al een tijdje bijzonder populair in China en Lidl wil daar nu op inspelen met merken als Combino, Bellarom en Sondey. Voorlopig gaat het over een beperkt assortiment van ontbijtproducten en droge voeding, dat waarschijnlijk wordt uitgebreid als de webshop een succes is.
Lidl laat de producten rechtstreeks uit Duitsland komen via een dochterbedrijf in Hongkong. Daarbij gaat het dus anders te werk dan Aldi, dat ook een winkel heeft op Tmall Global, maar zijn producten invoert vanuit Australië.
Lidl vervoegt zo een steeds langer wordende lijst van Westerse bedrijven die hun producten via Tmall aan de man proberen te brengen in China. Het is Alibaba zelf dat steeds meer Westerse bedrijven probeert te overtuigen om aanwezig te zijn op het platform, maar er is ook een vraag vanuit de Chinese consument, die steeds minder vertrouwen heeft in de lokale producten en daarom op zoek is naar alternatieven.