Schwarz Gruppe, het moederbedrijf van Lidl en Kaufland, groeide vorig jaar op zowat alle fronten, behalve online. De groei vertraagt wel: de focus ligt meer op kostenbeheersing dan op snelle expansie.
Minder winkelopeningen
Afgelopen boekjaar wist Schwarz Gruppe de omzet met 8,5% te verhogen naar 167,2 miljard euro. Daarmee liep de retailer wat achter op de voedselinflatie, die in Europa vorig jaar meer dan 12% bedroeg. Lidl en Kaufland investeerden immers in lagere prijzen. Wel blijft de Schwarz Gruppe veruit de grootste retailer van Europa, met ruime voorsprong op Rewe Group, dat goed is voor een geconsolideerde omzet van 92,3 miljard euro.
Het concern realiseerde die beperkte omzetgroei zonder extra personeel: het aantal medewerkers in de groep bleef onveranderd op 575.000, ondanks de opening van 200 bijkomende filialen. Een duidelijke vertraging: de voorbije jaren opende de groep immers gemiddeld 400 nieuwe vestigingen. In totaal heeft het bedrijf nu 13.900 winkels, waarvan 12.200 met het Lidl-uithangbord.
Terugval voor e-commerce
Lidl verhoogde de omzet met 9,4% naar 125,5 miljard euro. De discounter gaat er in alle 31 landen op vooruit, ook al verliep de expansie wat trager: er kwamen vorig boekjaar geen nieuwe landen bij. Momenteel lopen voorbereidingen voor een start in Bosnië-Hercegovina en Noord-Macedonië. Hypermarktketen Kaufland realiseerde een stijging van 7,8% naar 34,2 miljard euro (waarvan 21 miljard op de Duitse thuismarkt).
De productiebedrijven van de groep – met onder andere fabrieken voor koffie, pasta en papierproducten – zagen hun omzet met 26% stijgen. Schwarz nam vorig jaar zijn eerste buitenlandse productie-eenheid in gebruik: een drankenfabriek in het Britse Derby.
Opmerkelijk is wel dat de onlineomzet van de groep met 9,4% daalde naar 1,7 miljard euro. Die daling weerspiegelt de algemene terugval in de Duitse e-commerce na de piek tijdens de pandemie, zegt het bedrijf. Ook recyclagedochter Prezero zag de omzet dalen, als gevolg van dalende prijzen voor recycleerbare materialen.