Drie Belgische filialen van Lidl worden nog dit jaar uitgerust met zelfscankassa’s. De komende jaren volgt een verdere uitrol. De retailer introduceert een verbeterde technologie om klanten snel en efficiënt te laten winkelen.
Couillet krijgt de primeur
Vier jaar geleden testte Lidl al zelfscankassa’s in tien Belgische filialen, maar dat project werd eind 2022 stopgezet. “Een investeringskeuze,” zei de retailer toen, al waren er ook insiders die gewag maakten van een diefstalprobleem. Intussen is er een verbeterde technologie beschikbaar, die nu wordt geïmplementeerd.
Klanten kunnen met de nieuwe zelfscankassa’s hun producten zelf scannen en elektronisch afrekenen. De vernieuwde Lidl-winkel in Couillet krijgt de primeur en zal op 20 november de eerste Scan & Go in gebruik nemen. Nog voor het eind van dit jaar volgen ook de winkels in Hamme-Mille en Lokeren. Voor de komende jaren plant de discounter een bredere uitrol van het systeem.
Collega aanwezig
“Met de introductie van zelfscankassa’s kunnen we wachttijden verkorten en het winkelgemak vergroten. Er zal steeds een collega aanwezig zijn bij de zelfscankassa’s om klanten te helpen en te zorgen voor een vlotte winkelervaring”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt. Klanten zullen ook altijd nog gebruik kunnen maken van traditionele kassa’s met bediening, waar ze met contant geld kunnen betalen, benadrukt de retailer.
Zelfscankassa’s zijn controversieel: sommige retailers – waaronder Jumbo en Action – hebben maatregelen geïntroduceerd om een toenemend fraudeprobleem tegen te gaan, of verwijderen de systemen zelfs uit “problematische” filialen. Maar er zijn ook believers: Okay, de buurtwinkelketen van Colruyt Group, gaat zelfscankassa’s breed uitrollen, zowel in de Okay City-stadswinkels als in de grotere, landelijke filialen.