Schwarz Group, het moederbedrijf van Lidl, injecteert nog eens 200 miljoen euro in zijn online activiteiten. Met dat geld moet Lidl Digital structureel reorganiseren, terwijl Kaufland online uitbreidt naar Oostenrijk en Polen.
Structurele aanpak
Vorig jaar steeg de omzet van Lidl Digital, de e-commercetak van de discountsupermarkt en van zusterketen Kaufland, van 1,73 naar 1,94 miljard euro. Het verlies groeide echter mee: van 71 naar 219 miljoen euro. Vervelend is dat het boekjaar 2023/24, dat in februari eindigde, niet veel beterschap belooft: volgens Lebensmittel Zeitung verwacht de groep een gematigde omzetstijging en slechts licht betere winstcijfers.
Er is een structurele reorganisatie nodig volgens insiders, en dat is ook precies wat de nieuwe topman Christian Härtnagel van plan is. Hij wil de winkels en online beter met elkaar verbinden en parallelle groei stimuleren. Tegelijk gaat de digitale expansie van zusterketen Kaufland verder: deze zomer opent de supermarktketen zijn marktplaats voor Oostenrijkse en Poolse consumenten. In Polen heeft Kaufland al heel wat fysieke winkels, maar in Oostenrijk nog geen.