Keten groeit sterker in brood dan markt
Sinds november 2010 heeft Lidl afbakinstallaties in zijn winkels, waar voorgebakken brood ‘vers’ wordt afgebakken. En dat slaat blijkbaar steeds meer aan. Volgens het marktonderzoeksbureau IRI slaagde de warenhuisketen er het voorbije jaar in om zijn omzet aan verse broodproducten met 7,4 miljoen euro te verhogen in vergelijking met de twaalf maanden voordien. Ter vergelijking: in de andere supermarkten bedroeg de globale toename van de verkopen maar 4,5 miljoen euro.
Het toegenomen succes van de broodafdeling van Lidl straalt overigens ook af op het afbakbrood. De keten zag zijn omzet in deze tak vorig jaar met 4,7 miljoen euro stijgen, terwijl die bij de globale groep van supermarkten met 2,9 miljoen euro daalde.
Broodvervangers nog sterker in de lift
Dat Lidl zwaar inzette op brood, is geen verrassing. Brood is immers een trekker om klanten naar de winkel te halen.
Toch belet dit niet dat intussen steeds meer mensen opteren voor broodvervangers, zoals beschuiten en ontbijtgranen. De supermarkten zagen de verkoop ervan het afgelopen jaar met 20,1 miljoen euro stijgen. Lidl trok van deze toename maar 1,4 miljoen euro naar zich toe.