Lidl gaat de inrichting van zijn Belgische winkels vereenvoudigen: niet alleen om de herkenbaarheid bij de klanten te vergroten, maar ook om de efficiëntie voor de winkelmedewerkers te verbeteren.
Dezelfde indeling
In Duitsland krijgen de winkels van Lidl weer een wat meer spartaanse inrichting: de retailer wil er weer een “echte” harddiscounter worden om de concurrentie met Aldi weer frontaal aan te gaan. Discountklanten hebben immers geen behoefte aan franjes of een mooie inrichting, ze verkiezen een overzichtelijk winkelbeeld en een beperkt assortiment – met lage prijzen, uiteraard. Bovendien bleken de mooie winkels hogere kosten met zich mee te brengen.
Ook in België neemt de retailer zijn 310 winkels onder handen. De meer kwalitatieve winkelinrichting zal niet verdwijnen, wel kiest het bedrijf voor een vereenvoudiging, waarbij de indeling en de inrichting in alle filialen wordt gelijkgetrokken.
Efficiënter
“Bedoeling is dat klanten een Lidl herkennen wanneer ze binnenstappen. Of dat nu in Lommel of Antwerpen is. Concreet zul je de bakkerij, groenten- en fruitafdeling als eerste tegenkomen wanneer je de winkel binnenkomt”, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt aan Het Laatste Nieuws.
Die operatie zal ook de productiviteit op de winkelvloer verbeteren: “Op dit moment zijn er heel veel verschillende varianten tussen onze vestigingen, waardoor er heel veel verschillende operationele taken zijn per winkel. Door naar één duidelijk winkelconcept te gaan over alle winkels heen – ook op vlak van logistiek, transport, leveringen… – wordt het ook voor ons personeel eenvoudiger en efficiënter.”
Dat laatste is een grote verzuchting bij de medewerkers: klachten over hoge werkdruk houden immers aan bij de discounter. Dinsdag staakte de Lidl-vestiging in Sint-Truiden, omdat problemen met onderbezetting blijken aan te houden.