Om de uitstoot van broeikasgassen in zijn toeleveringsketens wereldwijd tot nul te herleiden tegen 2050, gaat Lidl nog nauwer samenwerken met partners en leveranciers.
Nieuwe klimaatdoelen
Om zijn “net zero”-ambitie te bereiken in 2050 stelt Lidl ambitieuze nieuwe klimaatdoelen voor zijn toeleveringsketen. De zogenaamde Scope 3-emissies – dat zijn de emissies die stroomopwaarts en stroomafwaarts in de waardeketen van de discounter worden gegenereerd – vertegenwoordigen immers meer dan 90% van de totale emissies van het bedrijf.
Over tien jaar, tegen 2034 dus, wil Lidl de broeikasgasemissies uit landbouw, bosbouw en ander landgebruik (de zogeheten “FLAG-emissies”) met 42,4% verminderen. Lidl engageert zich ook om de uitstoot van energie en industrie in dezelfde periode met 35% te verminderen. Dat vergt nauwere samenwerking met partners en leveranciers: aan zijn grootste leveranciers, verantwoordelijk voor 75% van de productgerelateerde emissies, vraagt de retailer om uiterlijk in 2026 de uitstoot te reduceren in lijn met het Science Based Targets-initiatief (SBTi).
Zelf heeft Lidl zijn operationele CO2-uitstoot al met 52% verminderd, onder andere door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen: sinds 1 maart 2022 gebruiken winkels, logistieke centra en kantoren in alle Lidl-landen 100% groene stroom. Met deze klimaatdoelen draagt Lidl bij aan de algemene verbintenis van moederholding Schwarz Group om de 1,5°C-doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs te helpen bereiken.