In vijftig jaar tijd groeide Lidl van één filiaal naar een netwerk van 12.000 discountwinkels in 32 landen. De discounter viert zijn verjaardag uitbundig op de thuismarkt, maar staat ook voor grote uitdagingen.
Internationale groei
Het eerste filiaal van Lidl opende in 1973 in Ludwigshafen-Mundenheim. Vandaag realiseren ijn 400.000 medewerkers een omzet van meer dan honderd miljard euro, meer dan het dubbel van de omzet van tien jaar geleden. In Duitsland biedt de discounter nu werk aan meer dan 100.000 mensen. In België opende Lidl in 1995 zijn eerste winkels, Nederland volgde in 1997.
Dat succesverhaal verderzetten is de grote uitdaging voor de retailer, die meer dan twee derde van zijn omzet buiten Duitsland realiseert. Zo goed als heel Europa is nu gedekt, maar in de Verenigde Staten gaat de expansie langzaam. De internationale groei vertraagt dan ook wat, volgens de recentste cijfers, maar in de meeste landen wint de discounter wel marktaandeel en de marges blijven op peil. Digitalisering is een werf: de Lidl Plus-app wordt in steeds meer landen uitgerold, maar voeding online bestellen of laten bezorgen is voor Lidl-klanten nog geen optie.
Trouw aan discount-DNA
Typisch voor het bedrijf is een sterke hang naar verticale integratie. De retailer heeft eigen productie-eenheden voor onder andere pasta, koffie, zoetwaren en brood, en zette zelfs een eigen rederij op, Tailwind Shipping Lines, om de bevoorradingsketen en de hoge containerkosten onder controle te kunnen houden. De discounter benadrukt ook dat verantwoord handelen een integraal onderdeel is van de bedrijfsfilosofie en beloofde recent nog om het aanbod bewuste voeding uit te breiden, met meer plantaardige producten en de geleidelijke invoering van de Nutri-Score.
In Duitsland viert Lidl de verjaardag met sterke promotie-acties en een grote campagne onder het motto “50 jaar meer dan goedkoop”. “We zijn altijd trouw gebleven aan ons discount-DNA. Al 50 jaar is het onze claim als betrouwbare lokale leverancier om onze klanten uitstekende kwaliteit, versheid en een grote verscheidenheid aan alledaagse producten te bieden tegen de gebruikelijke gunstige Lidl-prijs”, aldus Christian Härtnagel, CEO van Lidl in Duitsland in een persbericht.