In het boekjaar 2015/2016 heeft het Fransen drankenbedrijf Rémy Martin de winst weten op te krikken ten opzichte van een jaar eerder. Dat was vooral te danken aan de verkoop van cognac, die naar een recordhoogte groeide.
Tegenvallende verkoop Metaxa
Dankzij de sterke verkopen wist Rémy Martin de omzet de hoogte in te jagen met 8,9 procent naar meer dan 1 miljard euro. Daarbij steeg de operationele winst met 14 procent naar 178,4 miljoen euro. Dat was wel voor een groot stuk te danken aan positieve wisselkoerseffecten, want zonder die effecten kwam de groei neer op slechts 6 procent.
De nettowinst kwam uiteindelijk uit op 110,4 miljoen euro, een stijging met bijna 17 procent. De drankenproducent verkocht vooral meer cognac, likeuren en whisky in de Verenigde Staten, Afrika, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Het likeurmerk Metaxa deed het minder goed door de economische malaise in belangrijke markten als Rusland en Griekenland.
Ook de omzet en de winst uit samenwerkingsverbanden daalde, met name omdat de distributieovereenkomst met champagnemerken Piper Heidsieck en Charles Heidsieck in de Verenigde Staten verliep.