In de eerste zes maanden van het jaar zijn de omzet en winst van Lotus Bakeries opnieuw fors toegenomen. Topman Jan Boone ziet ook voor de volgende jaren een enorm groeipotentieel.
Uitzonderlijke resultaten
De Oost-Vlaamse koekjesfabrikant realiseerde in het eerste semester van 2021 een omzet van 365 miljoen euro, een toename met liefst 13%. Zelfs voor groeiparel Lotus Bakeries is dit ongezien: de voorbije twee jaar nam de omzet toe met 8,4% (2020) en 11,5% (2019).
De winstgevenheid verbeterde nog sterker. Het recurrent bedrijfsresultaat (rebit) groeide met 17% tot 64,5 miljoen euro, terwijl de recurrente nettowinst 18% hoger uitkwam dan tijdens dezelfde periode vorig jaar.
Lotus Bakeries profiteerde van de geleidelijke versoepeling van de coronamaatregelen. Het belangrijkste product van de groep, speculoos, groeide opnieuw met 20%. Ook de afgeleide producten zoals ijs en smeerpasta presteerden uitstekend.
De Natural Foods-merken Nakd, Kiddylicious en Bear kwamen bij het begin van het jaar onder druk te staan, maar kenden een sterk herstel in het tweede kwartaal met een groei van 40%. Deze typische on-the-go producten haalden het meeste profijt uit de terugkeer naar het ‘normale’ leven.
Wereldmerk
Enkele nieuwe producten van het concern zijn op korte tijd uitgegroeid tot een echte hit. Lotus Bakeries lanceerde vorig jaar onder meer de sandwich cookies, twee ronde koekjes met ertussen een chocolade-, vanille- of speculoospastavulling.
“De sandwich is een enorm succes en is intussen te koop in zo’n 20 landen”, zegt CEO Boone in De Tijd. “Het is een goede aanvulling op het originele speculoosje en het spreekt een jong publiek aan.” Het bedrijf wil de koekjes op termijn in 40 tot 50 landen verkopen.
Boone is zeer optimistisch over de toekomst en wil van Lotus Biscoff (speculoos) één van de grootste koekjesmerken ter wereld maken. “Het mooiste van het Lotus Bakeries verhaal moet nog geschreven worden, we zijn nog maar begonnen om de wereld te veroveren met onze twee internationale groeipijlers, Lotus Biscoff en Lotus Natural Foods.”