Het Europese inkooplandschap in de foodretail wordt flink hertekend: na de stopzetting van de alliantie tussen Carrefour en Louis Delhaize gaat die laatste een partnerschip aan met Intermarché.
Partners behouden autonomie
De groepen Louis Delhaize en Intermarché gaan samen inkopen: ze sluiten een overeenkomst voor een periode van vijf jaar. Het partnership moet het concurrentievermogen van beide groepen versterken, stellen ze in een persbericht. Beide groepen behouden wel hun volledige autonomie en commerciële onafhankelijkheid. Strategische informatie blijft vertrouwelijk.
In Frankrijk zal Intermarché de groep Louis Delhaize bevoorraden voor de grote consumentenproducten, voornamelijk in voeding – met uitzondering van verse landbouwproducten en lokale merken. In België en het Groothertogdom Luxemburg richten beide groepen een gezamenlijke aankoopcentrale op, die door Intermarché zal worden beheerd. Deze centrale zal namens de twee partners met de grote FMCG-leveranciers onderhandelen. Nationale merken van KMO’s vallen buiten het akkoord.
De groep Louis Delhaize is actief in België, Frankrijk, het Groothertogdom Luxemburg en Roemenië, met enseignes als louis delhaize, Cora, Match, Delitraiteur en houra.fr. De groep Les Mousquetaires is met Intermarché en Netto aanwezig in België, Frankrijk, Polen en Portugal.
Controverse
Het nieuws over de nieuwe alliantie komt kort na de aankondiging dat Carrefour zijn inkoopalliantie met de groep Louis Delhaize stopzet. Carrefour werkt naar verluidt aan een eigen inkoopcentrale op Europees niveau, die zal inkopen voor de zes landen waar de retailer actief is.
Inkoopallianties zijn controversieel: volgens veel merkfabrikanten dienen ze vooral om de winstmarges van de betrokken retailers te verhogen. Volgens retailers echter zijn zulke allianties een noodzaak om een gelijker speelveld te creëren in de onderhandelingen met multinationals, en leiden ze tot lagere verkoopprijzen in de winkels. Die laatste bewering werd recent gestaafd door een groot onderzoek naar de prijsvorming bij de Duitse retailer Edeka tijdens z’n lidmaatschap van retailalliantie AgeCore. Volgens dat onderzoek betaalden shoppers gemiddeld 12% minder voor producten die de retailer inkocht via de inkoopcombinatie