Elke maand worden drie ton mosselschelpen uit de Brusselse restaurants van Lunch Garden verwerkt tot grondstof voor cosmetica, dierenvoeding en vaatwerk. Dat is goed voor een besparing van 1,3 ton CO2.
Testproject
Jaarlijks verkoopt Lunch Garden 800 ton mosselen: daarmee is het bedrijf de grootste mosselafnemer van België in de horecasector. Om de lege mosselschelpen een nieuw leven te geven, gaat de restaurantketen deze zomer in zee met de Luikse startup Mineralio: die haalt de mosselschelpen op via een fietskoerier, reinigt ze en vermaalt ze. Dat resulteert in een nieuwe grondstof die verwerkt wordt tot cosmetica, dierenvoeding of terrazzo, een populair materiaal om borden, kommetjes of dienbladen van te maken.
Elke maand recycleert Lunch Garden zo drie ton mosselschelpen uit de restaurants in Brussel-Centrum, Oudergem, Evere, Sint-Agatha-Berchem en Drogenbos. Met dit testproject bespaart de restaurantketen 1,3 ton CO2 per maand.
Meer initiatieven
Lunch Garden beperkt zich niet tot de recyclage van mosselschelpen: sinds vorig jaar recycleert de restaurantketen ook de mosselbakken waarin de verse mosselen uit Zeeland aangeleverd worden, in samenwerking met Vita Plastics: het ging om 18 ton plastic in 2022. Daarnaast schaft Lunch Garden dit jaar de plastic mosselsauscupjes af en opteert het voor een papieren alternatief. Zo verkleint de plasticberg en wordt er ook minder saus weggegooid.
CEO Ann Biebuyck van Lunch Garden spreekt op 21 september op de Retail Marketing Day van RetailDetail. Ze komt er onder andere toelichten hoe de restaurantketen, die klappen kreeg tijdens de coronapandemie, klanten weer terugwint met gerichte marketingacties. Tickets bestellen doe je via onderstaande link.