RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Luxemburgse supermarktgroep Cactus groeit in convenience

icon
Food16 november, 2020

Cactus, de underdog die marktleider is: de Luxemburgse supermarktgroep met 61 winkels blijft uitbreiden. Net zoals bij nummer twee Delhaize ligt de nieuwe focus op gemakswinkels, met dank aan franchiseconcept Shoppi.

 

De kleinste tussen de groten

De grootste foodretailer van het Groothertogdom Luxemburg is er paradoxaal genoeg ook de kleinste speler: in een markt die ondertussen bevolkt wordt door grootheden zoals Delhaize, Auchan en Monoprix, is het familiebedrijf de vreemde eend in de bijt. Daar is Managing Director Laurent Schonckert zich maar al te goed van bewust, dus blijft de Luxemburgse retailer moedig maar voorzichtig uitbreiden. 

Vandaag telt Cactus 61 winkels op 59 locaties, verdeeld over vier verschillende formaten: van hypermarkten tot kleine gemakswinkels onder de noemer Shoppi. Op die manier komen ze in het vaarwater van alle foodretailers in het land. Toch heeft de lokale speler ook eigen, unieke troeven, legt Schonckert uit aan de krant Paperjam. 

 

Verankerd met vastgoed

Zo profiteren de Luxemburgers van hun sterke lokale verankering, ook qua locaties: Cactus huurt zijn panden meestal niet, maar koopt ze. Ondertussen heeft de groep een stevig vastgoedportfolio met heel wat retailparken en winkelgalerijen, waar non-foodretailers het aanbod komen verrijken. Het dwingt de groep om heel selectief te zijn, waardoor Cactus volgens Schonckert wist te ontsnappen aan sommige ‘oververzadigde’ nieuwe vastgoedprojecten en zich daarentegen ook in woonwijken kon vestigen – iets wat zeker nu in coronatijden vruchten afwerpt.

Bovendien speelt ook het assortiment op die lokale verankering in: Cactus produceert zelf via eigen slagerijen, horeca en banketbakkerijen. De retailer werkt daarbij zelfs met “zeer kleine producenten” samen en heeft al 25 jaar bio in het aanbod. Nieuw is ook een samenwerking met Letzshop, een onlineplatform voor Luxemburgse handelaars: tijdens de wijnbeurs zette de keten voor het eerst een aantal referenties online en dat smaakt nu naar meer. Ook breidt de samenwerking met EatHappy, dat in sommige winkels ter plaatse sushi maakt, verder uit.

 

Gemakswinkels nog belangrijker

In de toekomst wordt weliswaar vooral convenienceconcept Shoppi belangrijker voor de positionering van de groep. Net zoals rivaal Delhaize – nummer twee in Luxemburg – merkt Cactus dat proximiteitswinkels echte shopbestemmingen worden. Vanaf volgend jaar komen er daarom een zestal Shoppi-tankshops bij. Cactus Shoppi heeft sinds kort ook een nieuwe branding, waarbij het Cactus-merk sterker naar voren komt bij de 33 franchisevestigingen. “We krijgen steeds meer franchiseverzoeken”, zegt Schonckert, al zijn de locaties die de keten op het oog had, nu getroffen door het telewerken. “Maar er zal een after-covid zijn, ik heb er alle vertrouwen in.”

Dat vertrouwen vertaalt zich ook in expansie: terwijl de vestiging in Ingeldorf volgend jaar volledig wordt gerenoveerd, start de bouw van twee volledig nieuwe complexen. Tegen begin 2023 verrijst in Roodt-sur-Syre – voor het eerst in het oosten van het land – een supermarkt van 3.000 m² met een half dozijn winkels ernaast. Ten laatste begin 2024 opent in Esch/Lallange de derde grootste winkel van de groep (7.500 m²), samen met een crèche, een fitnesscentrum, een twintigtal andere winkels en zelfs een zestigtal appartementen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN