De inboedelveilingen van de failliete Makro-winkels oogsten meer interesse én opbrengst dan verwacht. Ondertussen wemelt het ook van de ideeën voor de verlaten winkelpanden.
Tot 20% meer dan gedacht
Van drie van de zes Belgische Makro-vestigingen zijn de inboedels inmiddels de deur uit. Veilinghuis Moyersoen is tevreden met het resultaat tot nu toe: “De verkoop is goed verlopen, en heeft 10 tot 20% meer opgebracht dan ik had verwacht”, zegt directeur Christophe Moyersoen aan het Nieuwsblad. Volgende week gaan nog de inboedels van Machelen en Deurne in de uitverkoop.
Het gaat vooral om winkelmaterialen en -installaties in grote loten, zoals vijftig winkelkarren of industriële keukens. De veilingen trekken dan ook ondernemers en winkelhouders aan, veelal in Oost-Europa. Zo stuurde een Bulgaarse supermarktuitbater dertig mensen om rekken en palletten op te halen. Ook uit Roemenië en zelfs Libië zakten kopers af.
Woonwijk, park of snelweg?
De panden worden nu zo snel mogelijk vrijgegeven aan Metro, de Duitse moedergroep die nog steeds eigenaar is van het vastgoed. Eind maart willen de curatoren namelijk stoppen met huur te betalen aan het voormalige moederbedrijf. Die start dan op zijn beurt de zoektocht naar nieuwe invullingen voor de locaties.
Aan ideeën voor nieuwe bestemmingen ontbreekt het alvast niet. In Sint-Pieters-Leeuw stelt de partij Groen voor om een klimaatneutrale woonwijk op te trekken met 400 woningen. Op het terrein van 9 hectare zouden dan naast huizen ook ontspanningsfaciliteiten en zelfs winkels komen, maar zeker geen baanwinkels. Nochtans is dat de enige bestemming die het terrein momenteel officieel heeft, maar Groen hoopt snel een bestemmingswijziging aan te kunnen vragen, aldus Vrt Nws.
Eerst aan Duitsland
Ook in Deurne broedt de lokale politiek op plannen, meldt Gazet van Antwerpen. De Lijn toont interesse om er een stelplaats voor bussen te maken, terwijl de lokale politiek denkt aan een groene zone. Alleen zijn er verschillende grondeigenaren betrokken: het winkelpand is in handen van Metro, terwijl een groot deel van de parking (als voormalig militair domein) in het bezit is van de overheidsdienst FOD Financiën. Metro heeft in principe nog een gebruiksovereenkomst voor de parking tot 2026.
Wat met de locaties te gebeuren staat, hangt uiteindelijk dus van Metro af. Pas na de afwikkeling van het faillissement van Makro België zal de Duitse moederholding wellicht op zoek gaan naar kopers. Een beslissing zal dus nog niet voor morgen zijn. In tussentijd proberen de lokale overheden wel tijdelijke maatregelen te nemen om sluikstorten en overlast op de leegstaande sites tegen te gaan.