“Lidl maakt enorme sprongen”
Volgens marktonderzoeker Nielsen nam het marktaandeel van Lidl toe van 6,7 procent in 2011 naar 7,5 procent in 2012. In relatieve termen is dat een toename van 12 procentpunt. Daarmee heeft Lidl in Nederland aartsrivaal Aldi bijna ingehaald: die zag het marktaandeel, ondanks de economische crisis, dalen van 7,9 naar 7,6 procent.
Lidl dankt de groei van het marktaandeel aan de toestroom van nieuwe klanten en de opening van nieuwe winkels. Algemeen directeur Marcel van Aalst van EFMI Business School denkt dat de groei ook nog lang niet ten einde is: “Lidl evolueert op het gebied van vers, luxeproducten en klantbeleving. Ze maken enorme sprongen.”
Nielsen rekent ook de winkels van Dirk van den Broek en zusterketens tot de discounters. Deze bedrijven leverden 0,2 procentpunt marktaandeel in en kwamen uit op 5,6 procent marktaandeel.