Eerste overdekte versmarkt in Nederland
De Markthal Rotterdam is de eerste overdekte versmarkt in Nederland, naar het voorbeeld van steden zoals Barcelona, Stockholm en Valencia. Er is ruimte voor 94 marktkramen en 20 winkels. Daarnaast zijn er ook nog eens 228 appartementen verwerkt in het gebouw. Onder het gebouw zijn meer dan 1.200 parkeerplaatsen.
Volgens de Groningse hoogleraar retail, Laurens Sloot, past het concept volledig in de huidige trend om alles ambachtelijk te willen. “Productie op de winkelvloer, vakmensen op de vloer, voedsel dichter bij de mensen brengen, dat is in opkomst. Ik denk dat dit ook weer terug gaat komen bij veel servicesupermarkten waar zelfbediening het parool is geworden”, zegt hij aan Nu.nl.
Trend in de maak
“In Nederland is dit uniek. Het is bovendien heel goed opgezet, doordat het deels ambachtelijk is, maar je er ook dankzij de aanwezigheid van bijvoorbeeld een Albert Heijn gewoon je toiletpapier kunt kopen. Je kunt alles in een keer halen. Het zou best eens een trend kunnen worden, zo’n bundeling van speciaalzaken.”
Volgens ontwikkelaar Provast kan het concept ook werken in andere steden. Zo wordt in Nijmegen al hardop gepraat over een eigen variant van de overdekte marktplaats.
Ook in België leeft de trend naar concepten die het marktgevoel en het ambachtelijke van voeding weer in de kijker zetten. Zo kondigt Colruyt Group ook net vandaag aan dat het een nieuw concept test, genaamd Cru, waarbij een voormalige hoeve wordt omgebouwd tot een voedingswinkel met ‘echt’ marktgevoel.