Het Amerikaanse sigarettenmerk Marlboro is waarschijnlijk volgend jaar het grootste A-merk in de Nederlandse supermarkten. Daarmee zou zuivelmerk Campina na enkele jaren van de troon worden gestoten. De opmars van Marlboro is echter vooral te danken aan de steeds hogere accijnzen op tabaksproducten.
In de deze week door onderzoekers SymponyIRI gepubliceerde tophonderd staat Marlboro met een omzet van 354,6 miljoen euro in de supermarkt op de tweede plaats. Campina blijft nummer één. Als de plannen van de Nederlandse regering voor verdere verhoging van de accijns op tabak doorgaan, is het waarschijnlijk dat Marlboro doorstoomt naar de eerste plek.
De A-merken kenden een moeizaam jaar in 2010 met een toename van de omzet met maar 1 procent. Daarmee groeiden ze een stuk langzamer dan de omzet van de supermarkten, die met 2 procent toenamen. Als tabak uit het onderzoek wordt gehaald, bedraagt de groei zelfs maar 0,3 procent. Douwe Egberts is met 278,7 miljoen euro de nummer drie op de ranglijst.