Mars schroeft zijn klimaatambities op: tegen 2030 wil de fabrikant de uitstoot met 50% verminderen in de volledige waardeketen. De merkproducent heeft daarvoor een nieuw stappenplan, dat “versneld, haalbaar en betaalbaar” zou zijn.
Voetafdruk van Finland
Mars wil in de komende acht jaar zijn koolstofuitstoot halveren naar vijftien miljoen ton, om zo sneller tot een nettonuluitstoot te komen. Volgens zijn nieuwe plannen gaat Mars in de komende drie jaar alvast meer dan een miljard dollar investeren om de uitstoot over de volledige waardeketen te verminderen, “ondanks de zwakkere wereldeconomie”.
Het bedrijf bereikte zijn hoogste emissiepunt in 2018 en heeft de uitstoot van broeikasgassen in absolute termen met 8% of 2,6 miljoen ton verminderd ten opzichte van 2015, maakt de fabrikant zich sterk. Nochtans is het bedrijf in die periode wel met 60% gegroeid. Toch heeft de Pedigree-producent nog steeds een voetafdruk vergelijkbaar met die van een land als Finland, geeft Mars grif toe.
“Generatie CEO’s is verantwoordelijk”
“2050 kan verre toekomst lijken, maar de vooruitgang die we de komende zeven jaar boeken is cruciaal. Mijn generatie CEO’s heeft de mogelijkheid en de verantwoordelijkheid om daadwerkelijke emissiereducties te realiseren”, zegt CEO Poul Weihrauch, die ook vindt dat bedrijven afgerekend moeten worden op de resultaten die ze daadwerkelijk boeken.
“Investeren in emissiereducties is gezond bedrijfsbeleid, het is haalbaar, betaalbaar en het is absoluut noodzakelijk”, aldus Weihrauch. Hij liet via een enquête staven dat 69% van de volwassenen in ’s werelds zeven grootste economieën vindt dat bedrijven zich evenveel of meer moeten richten op het aanpakken van de klimaatverandering dan op het aanpakken van economische uitdagingen.
Om “Net Zero” te bereiken, zal Mars zich onder andere versneld richten op 100% hernieuwbare energie, transparantere toeleveringsketens, ‘klimaatslimme’ landbouw en groenere logistiek. De FMCG-reus wil bijvoorbeeld ook “alternatieve eiwitten” gaan gebruiken voor huisdierenvoeding en klimaatresultaten opnemen in de beloningsplannen van hogere managers.