Klappen op thuismarkt
McDonald’s heeft de laatste tijd te maken met flinke concurrentie, die ervoor zorgt dat de omzetten voornamelijk in Noord-Amerika terugvallen. Ook in Azië was er een terugval, vanwege een voedselschandaal bij één van de leveranciers van McDonald’s. De omzet van McDonald’s viel in 2014 met 2 procent terug naar 27,4 miljard dollar (24,7 miljard euro).
De nieuwe CEO Steve Easterbrook heeft nu het plan opgevat om de organisatie op te delen in vier divisies: de Verenigde Staten, internationaal leidende markten, markten met groeipotentieel en overige markten. Zo wil hij de structuur van het bedrijf stroomlijnen.
Verder zal er ook flink bespaard worden: zo sluiten er binnenkort ongeveer 700 slecht presterende restaurants, voornamelijk in de Verenigde Staten, Japan en China. Jaarlijks moet dat een besparing opleveren van ongeveer 300 miljoen dollar (270 miljoen euro). Het bedrijf wil ook de kosten drukken door het aandeel franchisenemers op te drijven van 81 procent naar 90 procent.
Er zullen ook nieuwe restaurants geopend worden in landen waar er nog mogelijkheid tot groei is, zoals Polen, Rusland, Zwitserland en Zuid-Korea. Ook dat moet voornamelijk gebeuren door franchisenemers.