Steeds meer food in non-foodsector
Aan Het Financieele Dagblad liet inkoopdirecteur Ulrich Knieling weten de horecaconcepten ook te willen uitrollen naar andere ketens, zoals Ako, Gamma, Hornbach en Bruna. Daarbij wordt er bijzonder weinig gevraagd van die ketens, buiten een plaatsje in de winkel.
Lekkerland levert het concept ‘kant-en-klaar’, laat marketingverantwoordelijke Bart van Schijndel weten aan RetailNews: Lekkerland wil daarmee inspelen op de trend, waarbij steeds meer foodconcepten hun weg vinden naar de non-foodsector. “Tegenwoordig zijn er zelfs koffiehoekjes in kledingwinkels”, merkt hij op.
Ook fabrikanten zien opties in het vermengen van food en non-food. Jan-Willem Grievink, directeur van het Foodservice Instituut, ziet dat het vervagen van de lijn tussen food en non-food past in de trend van ‘blurring’. Voor consumenten is die grens dan ook veel sneller overschreden, zij denken niet in verschillende sectoren. “Die willen ook een kop koffie en misschien een croissant bij Zara”, besluit Grievink.