Carrefour verloor recent in België 86 supermarkten aan Intermarché, maar ziet opportuniteiten om zijn winkelpark te optimaliseren en het expansieritme te versnellen. Dat zal via franchise verlopen, zegt CEO Geoffroy Gersdorff.
Mogelijkheden voor uitbreiding
Als gevolg van de overname van Mestdagh, zijn belangrijkste franchisepartner in België, verloor Carrefour 86 supermarkten of bijna een vijfde van zijn Carrefour Market-winkelpark. Toch is topman Geoffroy Gerdorff niet aangeslagen door deze tegenvaller. “Dit biedt mogelijkheden voor toekomstige uitbreiding in Wallonië”, zegt hij aan La Libre.
Niet dat hij alle verloren Mestdagh-winkels wil vervangen, maar hij wil het jaarlijkse expansieritme van vier of vijf Carrefour Markets en een twintigtal Express gemakswinkels wel versnellen, om het winkelpark zowel te optimaliseren als uit te breiden. Die uitbreiding zal via franchise verlopen, bevestigt Gersdorff. Meer dan 600 van de 705 van de Belgische Carrefour-winkels worden uitgebaat door franchisés.
Digitalisering
Groei moet overigens niet enkel van fysieke winkels komen: Carrefour wil een ‘digital retail company’ worden. Het e-commerce-aanbod van de groep is al erg gevarieerd, met click&collect, bezorging aan huis per bestelwagen of elektrische bakfiets, en quick commerce in samenwerking met Deliveroo , UberEats en Just Eat Takeaway.
Ook in de ‘back office’ wordt Carrefour digitaal. Een in het oog springend initiatief is de digitalisering van de folder: in Brussel en Antwerpen bespaart de retailer al 500.000 papieren folders per week. Tegen het einde van de maand komen daar nog acht steden bij.