“Sterke omzetgroei” in België
Ahold zag tussen juni en september zijn omzet stijgen tot 7,47 miljard euro (+1,9% of +1,5% bij gelijkgebleven wisselkoersen). De Nederlandse en Belgische activiteiten nemen daarvan 2,6 miljard euro voor hun rekening (+1,4%). Winkels die langer dan een jaar open zijn kennen een omzetdaling met 1,1%, maar Ahold spreekt wel van een “sterke omzetgroei” in België.
De gemakswinkels “Albert Heijn to go” zien na de vernieuwing hun verkoop met 10% stijgen (tot nog toe zijn al 20 AH to go’s vernieuwd), terwijl de online-activiteiten “opnieuw een dubbelcijferige omzetgroei” laten optekenen.
Ook in de VS boert Ahold goed: de omzet steeg er 1,6% tot 4,5 miljard euro, dankzij een “verbeterde klantenpropositie” die al in ruim de helft van de vestigingen 501 om precies te zijn werd uitgerold. “Het marktaandeel van Ahold USA was hoger dan vorig jaar, dankzij de New England divisie. Bij Giant Landover stond het marktaandeel nog steeds onder druk.” Al werd het Nederlandse concern ook een handje geholpen door een staking bij concurrent Market Basket.
Hogere investeringen, duurdere grondstoffen
De onderliggende bedrijfswinst klokte het voorbije kwartaal af op 285 miljoen euro: dat is wel 5% lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar toch beter dan de 280 miljoen waar analisten op hadden gerekend. De nettowinst steeg dan weer met een knappe 7,9% tot 178 miljoen euro.
De onderliggende operationele marge bedroeg voor de Nederlands-Belgische activiteiten 4,9%, tegen 5,3% een kwartaal eerder. Ahold schrijft die afname toe aan hogere investeringen in de internetwinkel Bol.com. In de Verenigde Staten bleef de marge in vergelijking met het tweede kwartaal status quo op 3,8%, al is er op jaarbasis wel een daling door hogere investeringen in de winkelformules en gestegen grondstofprijzen voor vlees.
“We zien in het derde kwartaal een verbetering van de omzetontwikkeling in de VS en Nederland bij een stabiele marge ten opzichte van het vorige kwartaal, exclusief de invloed van de overname van de SPAR-winkels “, aldus een tevreden topman Dick Boer.
“In Tsjechië (goed voor een netto-omzet van 367 miljoen euro, nvdr.) vordert de integratie van SPAR goed. Wij zijn tevreden over de prestaties van de winkels die naar het Albert-merk omgebouwd zijn en de verwachting is dat we tegen het einde van het eerste kwartaal van 2015 alle winkels hebben omgebouwd”, klinkt het nog.
“Hopen op tekenen van verbetering in 2015”
Ahold verwacht dat de huidige prijsdruk op de Nederlandse en Belgische markt nog wel een tijdje zal aanhouden. “Van inflatie is nauwelijks sprake en van economische groei evenmin”, zei de topman, die echter wel beterschap ziet: “Mensen zien licht aan het einde van de tunnel, maar het gaat sterk op en neer. Emotie speelt nu eenmaal een belangrijke rol in hoe de consument naar de economie kijkt.”
Toch denkt Dick Boer niet dat “het vierde kwartaal anders zal zijn dan het derde. We hopen op tekenen van verbetering in 2015. Met de voortdurende investeringen in onze klantpropositie en de verdere ontwikkeling van onze formules en ons productaanbod verwachten we een aanhoudende verbetering van de omzetontwikkeling.”