Klassieker brengt weer ‘fun’ in het schap
“Melkunie vervangt de dagverse producten van Friesche Vlag. De herintroductie van Melkunie zal stapsgewijs plaatsvinden. Eerst worden de vla en yoghurt vervangen en later zal ook het overige versassortiment de overstap maken”, zegt Louis Rippen namens Arla Foods aan Levensmiddelenkrant.
Arla is geen eigenaar van het merk Friesche Vlag, maar had een licentie van tien jaar van concurrent Friesland Campina na het overnemen van een fabriek in Nijkerk. “Daarom vonden we de tijd nu rijp om Melkunie nieuw leven in te blazen”, aldus Rippen. Melkunie groeide vooral in de jaren negentig uit tot een fenomeen dankzij een reeks sterke reclames met acteur Peer Mascini, waarbij de reclameleus “Al ’t goeie komt van Melkunie koeien” werd gebruikt.
Rippen denkt dan ook dat de herinvoering van het merk op het juiste moment komt. “Melkunie is een typisch Nederlands merk en consumenten hebben in deze tijd behoefte aan het authentieke, aan duidelijkheid zonder te veel poespas. Dat is Melkunie ten voeten uit. Bovendien denk ik dat de supermarkten het ook heel goed kunnen gebruiken. Het brengt weer plezier terug in de categorie.”