Lidl verlaagt in België permanent de prijzen van plantaardige eiwitproducten tot het niveau van de dierlijke variant. De retailer gaat ook het aanbod uitbreiden en wil de verkoop verdubbelen tegen 2030.
Lagere prijzen, meer keuze
Vanaf 15 mei verlaagt Lidl permanent de prijzen van de plantaardige zuivel- en vleesalternatieven tot het niveau van de dierlijke variant. In de folder toont de retailer forse prijsverlagingen voor onder andere sojayoghurt, bio sojadrink chocolade, sojaroom en vegan kaas.
Wanneer er promoties lopen op dierlijke producten, dan zullen die ook gelden voor plantaardige alternatieven. Daarbovenop wil de retailer z’n klanten meer keuze aanbieden: het aandeel plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten, zaden en veganistische alternatieven voor vlees, eieren en vis zal verhogen naar 20% tegen 2030, het aandeel alternatieve zuivelproducten moet naar 10%.
Onder het huismerk Vemodo heeft Lidl momenteel 23 vegetarische en veganistische producten in het assortiment. Tijdens actieweken vult de retailer dat aanbod aan met tijdelijke vegan producten.
Plantaardig toegankelijker maken
Door het prijsverschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten weg te werken, wil de discounter plantaardige keuzes toegankelijker maken. Uit een recente studie van iVox in opdracht van Lidl België blijkt namelijk dat meer dan vier op de tien Belgen (42%) aangeeft dat ze meer vegetarische en/of veganistische producten zouden kopen als ze goedkoper waren. De helft van de ondervraagden (49%) is ervan overtuigd dat de vervangers effectief duurder zijn dan hun variant op basis van dierlijke eiwitten.
In Duitsland verlaagde Lidl eerder al de prijzen van plantaardige producten. De verkoop is er met 30% gestegen. In Nederland kondigde Jumbo in november vorig jaar een prijsverlaging aan voor vleesvervangers. De supermarktketen wil dat 60% van de eiwitten die ze verkoopt plantaardig is in 2030. Mede daarom stopt de retailer eind deze maand ook met promoties voor vlees.