Het winkelconcept van Lidl gaat op de schop in Duitsland: met een afgeslankte inrichting focust de retailer weer sterker op prijsbewuste shoppers. Ook de productiviteit op de vloer moet omhoog.
Twee uitdagingen
In recent omgebouwde winkels van Lidl in Duitsland heeft het mooie wijnrayon weer plaatsgemaakt voor een “gewoon” winkelrek. Ook de groenten en fruitafdeling oogt soberder, net als het rayon drogisterij. De verschillende afdelingen worden aangegeven door eenvoudige borden in zwart en wit. Promoties worden nadrukkelijker geadverteerd en er komen ook meer zelfscankassa’s. De nieuwe aanpak is opmerkelijk, omdat Lidl de afgelopen jaren juist inzette op een kwalitatiever imago, met een ruimer assortiment gepresenteerd in mooiere rayons.
Met de versoberde inrichting wil Lidl twee grote uitdagingen aanpakken, meldt Lebensmittel Zeitung. Ten eerste ziet Lidl dat Aldi sterkere groeicijfers optekent op de thuismarkt, vooral dan de divisie Aldi Süd. Daarom wil de uitdager weer aankopen met een meer uitgesproken discountimago, om prijsbewuste klanten aan te trekken. Discountklanten hoeven geen franjes, ze stellen een overzichtelijk winkelbeeld en een beperkt assortiment op prijs. De laatste jaren was Lidl zich meer gaan spiegelen aan grote supermarktketens als Edeka, maar nu is Aldi dus opnieuw de grote rivaal.
Ten tweede veroorzaakte de mooiere winkelinrichting ook hogere kosten in de winkels. Medewerkers klaagden dat sommige meubels – bijvoorbeeld op de afdeling groenten en fruit – meer werk met zich meebrachten bij het aanvullen. De bocht die Lidl nu maakt, is ingegeven door Duits topman Christian Härtnagel, die voordien als baas van de discounter in het Verenigd Koninkrijk een gelijkaardige efficiëntie-oefening maakte.