De Sligro-groep zag zijn omzet in de eerste jaarhelft van 2023 met 24,2% stijgen tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De foodleverancier dankt een groot deel van die groei aan de integratie van negen Metro-winkels.
Metro loopt beter dan verwacht
In de eerste helft van 2023 steeg de omzet van de Sligro Food Group naar 1,403 miljard euro, een forse stijging van 24,2%. Voor een substantieel deel heeft die groei te maken met de overname van negen Belgische Metro-winkels, maar ook de autonome omzetgroei was met +17,6% bijzonder sterk.
Het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) deed er een tiental procent bij om uit te komen op 54 miljoen euro, terwijl de nettowinst zakte van 23 naar 1 miljoen euro. Veel moeten we daar volgens de Veghelse groep niet achter zoeken: het persbericht verwijst naar “enkele incidentele eenmalige baten en lasten”.
Bij die eenmalige lasten zitten ook de opstartkosten van de Belgische winkels van Sligro-M, die zoals elke operatie van die orde handenvol geld kost. Toch lopen de winkels van Sligro-M (de nieuwe naam voor negen voormalige Metro-winkels) “beter dan verondersteld”, met een omzet die in de eerste jaarhelft al 74 miljoen euro bedroeg.
De tweede jaarhelft zal volgens CEO Koen Slippens “in het teken staan van de gevolgen van de inflatie”, zo meldt de Noord-Brabantse groep, maar verder geeft Sligro geen vooruitzichten.