Het bevalt Metro goed zonder België. Ook in Rusland blijven, loonde (even) voor de Duitse groothandelsgroep. De groothandelaar tekende een recordomzetgroei op, al kleurde de nettowinst dieprood. En volgend jaar wordt het minder…
Moeilijke beslissingen lonen
Metro moest dit jaar een paar stevige knopen doorhakken. De Duitse horecaleverancier ontdeed zich eindelijk van Makro Cash & Carry Belgium, de Belgische activiteiten die al jaren een blok aan het been waren. Ook Metro India is na lang twijfelen in de etalage gezet. Voor die Indische activiteiten is ondertussen al een koper gevonden.
Maar wat met Rusland, toen dat land Oekraïne binnenviel? Metro nam de gedurfde beslissing er te blijven. Het bleek een beslissing die nu vruchten afwerpt. Ondanks de gevolgen van de sancties en beperkte beschikbaarheid van producten, steeg de omzet er met 7,9% in boekjaar 2021/22. Zelfs de brutowinst steeg van 197 miljoen euro tot 231 miljoen euro.
In totaal steeg de omzet met meer dan 20% tot 29,8 miljard euro over het boekjaar. De fysieke winkelverkoop groeide met 13,3%, terwijl de bezorgomzet met ruim de helft steeg (+53,4%) en een recordomzetaandeel van 21% behaalde. Hoewel de onlineverkoop verdubbelde, stelt de digitale marktplaats van Metro nog maar een fractie van alle omzet voor.
Groei vertraagt in 2023
De verkoop van de Belgische winkels aan Bronze Properties kostte Metro 125 miljoen euro. Deels daardoor eindigt de Duitse groothandelaar het jaar in het rood: het nettoverlies bedraagt 331 miljoen euro, tegenover 45 miljoen euro onder nul vorig jaar. Toch is CEO Steffen Greubel tevreden, want de doelstellingen voor het jaar zijn gehaald: de brutowinst steeg met ruim 200 miljoen euro.
Van het komende boekjaar 2022/23 verwacht Metro beduidend minder: de foodleverancier aan bedrijven en horecazaken rekent nog maar op 5% à 10% omzetgroei, tegenover dik 20% dit jaar. De directie denkt dat Rusland zal dalen, terwijl de groei in Duitsland, West-Europa én Oost-Europa zal vertragen. Ook de operationele winst zal dalen (75-225 miljoen euro minder), onder meer door de grote cyberaanval van de voorbije weken en natuurlijk de kosteninflatie.
Op middellange termijn verhoogt Metro niettemin de ambities. Tegen 2025 rekent Metro nu op een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 5 à 10% en een gemiddelde EBITDA-groei van 5 tot 7%.