De Duitse retailgroep Metro was vorige week in de ban een internationale cyberaanval. De kassasystemen en elektronische prijsetiketten vielen geregeld uit omdat hackers de IT-systemen van de groep gijzelden.
Kassa’s en prijstags gesaboteerd
Al op 17 oktober meldden klanten dat het kassasysteem en de elektronische prijsetikettering in Metro- en Makro-winkels in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk niet goed werkten. Later vorige week bleek dat ook leveringen vertraging opliepen, omdat het achterliggende informaticasysteem eveneens problemen had. Zelfs mailverkeer zou op een bepaald moment verstoord zijn geraakt.
Eerst ging het volgens de Duitse groothandel om onbenoemde IT-problemen, waardoor de kassa’s steeds uitvielen en het langer duurde om facturen af te drukken, maar ondertussen heeft Metro toegegeven dat het om een grootschalige cyberaanval ging. Uit onderzoek in samenwerking met externe deskundigen en de autoriteiten bleek dat alle landen waar de groothandel actief is, zijn getroffen.
Pas vandaag bevestigt Metro dat de problemen achter de rug zijn. Tegenover Krone Zeitung zegt Alexa Kazda-Klabouch, woordvoerster van Metro Oostenrijk, dat de situatie weer onder controle is. De IT-systemen werden niet alleen stilgelegd om de problemen te verhelpen, maar ook uit veiligheidsmaatregelen om gegevens te beschermen, klinkt het nog. Of er gegevens zijn gelekt en of er losgeld is betaald aan de cybercriminelen is niet bekend. Vorige week kondigde het bedrijf nog sterke jaar- en kwartaalcijfers aan, maar over de cyberaanval werd toen niet gesproken.