Foodgroothandel Metro ziet de verliezen opstapelen door de Russische inval in Oekraïne. Sinds de oorlog moest de Duitse groep liefst 200 miljoen euro afboeken. Gelukkig is de horeca in West-Europa weer in volle bloei.
West-Europeanen doen weer terrasjes…
De Duitse Metro-groep, ook moeder van onder meer Makro, dacht opgelucht adem te mogen halen nu de coronamaatregelen wegvallen en de horeca eindelijk herleeft. Inderdaad, in het voorbije halfjaar steeg de omzet weer met 21,6% om af te klokken op 13,8 miljard euro. In de winkels stegen de verkopen met 13,7%, de leveringen groeiden zelfs met 68,2%. Online is ondertussen goed voor 31 miljoen euro, 164% meer dan vorig jaar.
Veel heeft te maken met de sterke inflatie, maar het is toch vooral de horeca in West-Europa die Metro wind in de zeilen gaf. In het tweede kwartaal steeg de omzet in de regio met 47,6%, waardoor de groep beter verkocht dan pre-corona. In alle West-Europese landen was dubbelcijferige groei, met Frankrijk, Italië en Portugal als uitschieters boven de 50%.
… terwijl in het Oosten de oorlog woedt
Westerse restaurantbezoekers wegen echter niet op tegen de oorlog in Oekraïne, die diepe kraters slaat in de al rode winstcijfers van Metro. Het verlies liep in de eerste jaarhelft op 89 miljoen euro, tegenover 32 miljoen euro in het rood een jaar eerder. De groep is zowel in Oekraïne als in Rusland actief en zegt dat ook te blijven, maar voelt wel de gevolgen.
In Oekraïne moest het bedrijf vooral voorraden afschrijven en heeft het – eufemistisch gezegd – te kampen met “operationele achteruitgang”, terwijl in Rusland de roebel kelderde en er toeleveringsproblemen zijn door de westerse sancties. Metro boekte al voor meer dan 200 miljoen euro aan oorlogsgerelateerde kosten.
Voor de rest van het jaar gaat Metro nu uit van 9% tot 15% omzetgroei en een lichte stijging van de operationele winst. Tenminste, als de oorlogssituatie niet verder escaleert. In Rusland vreest Metro vooral de gevolgen van de sancties: ook in de tweede helft van dit jaar houden Russische consumenten wellicht de vinger op de knip en wordt productbeschikbaarheid een steeds groter probleem.