De Belgische koffiespecialist Miko koopt de Kempense koffiebrander SAS voor ruim 12 miljoen euro. In Turnhout bouwen de bedrijven samen een volledig nieuwe branderij.
Volumes verdubbelen
Miko, een beursgenoteerde specialist in koffieservice, heeft grootse plannen in thuisstad Turnhout en bundelt daarvoor de krachten met lokale sectorgenoot SAS. In de komende drie jaar bouwt Miko er een volledig nieuwe koffiebranderij, die mee gebruikt zal worden door de overnameprooi. Miko lijft SAS immers in voor een overnameprijs van ruim 12 miljoen euro, ofwel 6,5 keer de EBITDA van het bedrijf.
Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep, beklemtoont de complementariteit van beide bedrijven. Terwijl Miko vooral in de buitenhuismarkt actief is, focust SAS zich op privatelabel-producten voor de retail. Al heeft die laatste ook een groothandel die de Kempen-regio bedient. Voor bepaalde gespecialiseerde koffieproducten werkten de bedrijven al jarenlang samen.
“Met de overname van SAS zullen de volumes die we branden en verpakken meer dan verdubbelen. Daarom kunnen wij snel evolueren naar een gezonde capaciteitsbenutting van onze nieuwbouw”, aldus Van Tilborg. Eerder dit jaar verkocht Miko haar kunststofverpakkingsafdeling aan Duitsers, maar nam het bedrijf wel een belang van 92% van in de Nederlandse automatenspecialist Maas.