Zuivelcoöperatie Milcobel heeft de Limburgse kaasverpakker Kaasbrik overgenomen. Zo versterkt het bedrijf z’n positie in mozzarella, een grote en groeiende markt.
Grote complementariteit
Door sterker in te zetten op het produceren, verwerken en vermarkten van mozzarella wil Milcobel een betere melkprijs realiseren voor haar leden-melkveehouders. “Met de overname van Kaasbrik kunnen we onze positie als significante speler op de globale mozzarellamarkt verder versterken. Er is een zeer grote complementariteit tussen Milcobel en Kaasbrik,” zegt Milcobel-CEO Nils van Dam. “Mozzarella is een moeilijk en kwalitatief product dat de nodige expertise vereist, en met Kaasbrik hebben we daarin de ideale partner gevonden.”
Familiebedrijf Kaasbrik heeft een 30-tal werknemers, verwerkt een volume van 10.500 ton kaas en realiseert een omzet van 40 miljoen euro. Het bedrijf heeft een sterke marktpositie in het raspen van mozzarella en is daarnaast ook gespecialiseerd in het raspen, verpakken en vermarkten van andere harde en halfharde kazen zoals cheddar of emmental voor de professionele markt. Kaasbrik heeft klanten in meer dan 20 landen in Europa, Azië, Midden-Oosten en Afrika.
Milcobel neemt het personeel van Kaasbrik integraal over en zal Halen als een aparte productie-unit behouden. Ook huidig CEO Karlien De Turck blijft op post.