De Tsjechische investeerder Daniel Kretinsky wil met een kapitaalverhoging de controle verwerven over de groep Casino, die diep in de schulden zit. De Franse retailer is echter zelf in gesprek met Intermarché over een diepgaander samenwerking.
Controle verwerven
EP Global Commerce (EPGC), het investeringsfonds van Kretinsky, wil via een kapitaalverhoging 750 miljoen euro injecteren in de noodlijdende Franse retailgroep Casino, die een schuldenlast van zowat 4,5 miljard euro torst. Het fonds wil ook bestaande aandeelhouders de kans geven om in te schrijven op een kapitaalverhoging van in totaal nog eens 350 miljoen euro. Daarmee zou de investeerder, die nu al 10,1% van de aandelen van Casino in handen heeft, mogelijk de controle verwerven over de groep.
Casino zegt in een reactie dat het dit voorstel zal analyseren, maar wijst erop dat de voorgestelde transactie zou leiden tot een “zeer aanzienlijke” verwatering voor bestaande aandeelhouders. De groep overweegt om de aanstelling van bemiddelaars aan te vragen. Het bod van Kretinsky is overigens erg voorwaardelijk: de schuldeisers en de Franse autoriteiten moeten akkoord gaan. De vraag is ook wat CEO Jean-Charles Naouri, momenteel nog de grootste aandeelhouder, hiervan vindt.
Samenwerking met Intermarché
Om de zaak nog wat te compliceren, kondigde Casino maandagochtend aan dat het in gesprek is om zijn inkoopsamenwerking met Intermarché uit te breiden naar de geplande joint venture met agrovoedingsgroep Teract, eigenaar van onder andere bakkerijketen Louise, de tuinketens Gamm Vert en Jardiland en de versmarkten van Frais d’Ici en Bio&Co. Die nieuwe structuur zou de komende jaren ook een honderdtal winkels aan Intermarché willen verkopen die samen goed zijn voor een omzet van minstens 1,1 miljard euro. De Musketiers zouden bovendien minderheidsaandeelhouder worden.
Casino is bekend van de gelijknamige hyper- en supermarkten in Frankrijk, en baat daarnaast ook supermarktketen Monoprix en buurtwinkelketen Franprix uit, en het e-commerceplatform Cdiscount. De groep, die ook actief is in Latijns-Amerika, boekte in 2022 een nettoverlies van 316 miljoen euro, op een omzet van 33,6 miljard euro.