HelloFresh doorbrak vorig kwartaal voor het eerst de omzetgrens van twee miljard euro. Nochtans waren er minder afnemers van de maaltijdboxen, zoals het bedrijf had verwacht, maar de orders werden wel groter.
Kon haast niet anders
Een omzetgroei van 5,3% naar 2,02 miljard euro zorgt voor een tevreden HelloFresh. Vorig kwartaal is een nieuw kwartaalrecord bereikt, aldus medeoprichter Dominik Richter, en dat ondanks het feit dat de maaltijdbezorger in het eerste kwartaal van 2023 minder klanten bereikte.
Het aantal actieve klanten zakte met 4,8% tot 8,11 miljoen. De maaltijdboxleverancier zag dat weliswaar aankomen: na de coronahausse en recordjaar 2022 kon het in de huidige inflatiecrisis alleen maar minder.
Meer en duurder bestellen
Toch blijven meer mensen dan verwacht de boxen gebruiken. Ten opzichte van een kwartaal eerder steeg het aantal gebruikers nog met een miljoen. Ook daalde de winst minder dan eerst gevreesd. De aangepaste winst (AEBITDA) daalde weliswaar met een derde tot 66,1 miljoen euro, dat was toch heel wat beter dan de 47,5 miljoen euro waar analisten op rekenden.
HelloFresh wil nu vooral het aanbod verder uitbreiden, zodat de orderwaarde per klant verder stijgt en het bedrijf ook winstgevender kan worden. Als de bezorgers dan toch bij mensen aan huis komen, kunnen ze maar beter zoveel mogelijk ineens leveren. Zo slaagde de maaltijdboxdienst er vorig kwartaal al in om de gemiddelde orderwaarde met 8,9% op te trekken tot 61,2 euro.