Meer appels tegen lagere prijs
In totaal werd er in de eerste helft van 2015 voor 3 procent minder groenten gekocht door Nederlandse huishoudens. Daarbij betaalde die consument wel gemiddeld 1 procent meer voor een kilo verse groenten dan in 2014. De prijs voor een kilo fruit daalde dan weer met 2 procent. Dat alles blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK.
Vlak na de Russische boycot kochten Nederlanders wel tijdelijk meer paprika, tomaten, peren en appels. Dat was vooral te danken aan de reclamecampagnes en de lagere prijzen. Voor de volledige eerste helft van 2015 werden er iets meer tomaten en paprika’s verkocht. De verkoop van komkommers ging met 10 procent achteruit, door het koude weer maar ook door een prijsstijging van 7 procent.
Bij het fruit was de Elstar-appel de grote winnaar op vlak van volume: die verkocht in de eerste helft van 2015 7 procent meer, maar de prijs lag wel een kwart lager dan in 2014. De consumptie van de Conference-peer daalde dan weer met 1 procent, nadat die sterk was gestegen in de tweede helft van 2014 (toen +47%).