Heineken verkocht in 2023 minder bier, aan hogere prijzen. Zo kon de brouwer de dalende volumes compenseren, maar de winst stond wel onder druk en de vooruitzichten zijn onzeker.
Dalende bierverkoop
Heineken wist vorig jaar de omzet te verhogen van 34,6 naar bijna 36,4 miljard euro. Die stijging is volledig toe te schrijven aan prijsverhogingen, die de oplopende kosten voor grondstoffen en energie moesten compenseren. Het verkochte volume daalde met 4,7% naar 242,6 miljoen hectoliter. De nettowinst daalde van 2,7 naar 2,3 miljard euro ondanks een fors kostenbesparingsprogramma dat 800 miljoen euro opleverde.
In enkele belangrijke biermarkten, waaronder Nigeria en Vietnam, kelderde de bierverkoop door ongunstige economische omstandigheden. In Europa speelde het slechte weer de brouwer parten. Bovendien is er de exit uit Rusland, waarvan de impact pas dit jaar duidelijk zal worden.
Investeren in merken
Heineken wil dit jaar de bierverkoop weer opkrikken door te investeren in z’n merken en in nieuwe verkoopkanalen, waaronder online. Nu de kosten wat minder hard stijgen, hoeft het bedrijf minder prijsverhogingen door te rekenen. Ook gaat de brouwer opnieuw voor zo’n 500 miljoen euro kosten besparen om z’n marges te beschermen.
Topman Dolf van den Brink is voorzichtig in z’n vooruitzichten voor 2024, wegens de moeilijke economische omstandigheden en de geopolitieke onzekerheid. Toch verwacht hij dit jaar wel opnieuw volumegroei.