Stimorol, V6 en Bubblicious krijgen een nieuwe eigenaar: Mondelēz International verkoopt een deel van z’n kauwgomactiviteiten aan de Nederlandse zoetwarenspecialist Perfetti Van Melle.
Complementair
Om zich beter te concentreren op aantrekkelijker categorieën, neemt Mondelez afscheid van z’n kauwgomactiviteiten in ontwikkelde markten als de VS, Canada en Europa. De multinational verkoopt de kauwgomdivisie aan sectorgenoot Perfetti Van Melle voor 1,35 miljard dollar of 15 maal de verwachte bedrijfswinst (ebitda).
Tegen 2030 wil Mondelez 90% van z’n inkomsten halen uit chocolade, koekjes en gebak, categorieën waar het nog significante groeikansen ziet. Vandaag is dat 80%. De producent blijft wel actief met kauwgom in groeimarkten als Latijns-Amerika, Azië, het Midden-Oosten en Afrika.
In de verkoop zijn twee fabrieken betrokken – één in de VS en één in Polen – en een hele reeks merken: Trident, Dentyne, Stimorol, Hollywood, V6, Chiclets, Bubbaloo, Bubblicious, Cachou Lajaunie, Negro en La Vosgienne. Die merken zijn mooi complementair met het portfolio van Perfetti Van Melle, bekend van Mentos, Chupa Chups, Frisk en Fruit-Tella.