Donderdagochtend opent Monoprix in Waterloo zijn eerste Belgische winkel. Dat verkooppunt wordt een testlabo met het oog op bijkomende winkelopeningen, ook van de formules Monop’ en Monoprix Maison.
Grote merkbekendheid
Dat Monoprix de buitenlandse expansie opvoert net in een periode dat het moederbedrijf een ingrijpende herstructurering doormaakt, kan verbazen: Casino moest recent bijna 300 super- en hypermarkten verkopen aan zijn concurrenten Auchan, Intermarché en Carrefour om zijn diepe schuldenput te dempen. Enkele jaren geleden probeerde de groep het ook al eens in België met buurtwinkelformule Franprix, een test die beperkt bleef tot twee Brusselse winkels.
“De moeilijkheden van de Casino-groep vormen geen obstakel voor de groei van ons merk, dat profiteert van een grote merkbekendheid. We zijn van plan om dit jaar internationaal een vijftiental nieuwe winkels te openen”, zegt internationaal directeur Vincent Peyronnet aan L’Echo. Casino investeert de komende jaren 700 miljoen euro in de keten, die tegen 2028 tachtig bijkomende winkels in franchise wil openen om een omzet van 6,2 miljard euro te bereiken – vandaag is dat 5 miljard.
Lokale franchisepartner
België wordt pas het vierde Europese land waar de keten actief is: tot nu toe was de retailer buiten Frankrijk (met 550 winkels) enkel aanwezig in Luxemburg en Zwitserland. In totaal heeft het bedrijf wel 138 buitenlandse verkooppunten in zeventien landen, telkens werkt Monoprix met lokale franchisepartners.
In België koos de retailer voor Transversale als franchisenemer. Het weinig bekende bedrijf van de familie Schockaert was tot nu toe vooral actief in de import en export van textiel en schoenen en zocht drie jaar geleden contact met Monoprix omdat het zich wilde diversifiëren in de voedingssector. Op 31 december 2022 tekenden ze een exclusief franchisecontract.
Premiumaanbod
Met welk aanbod denkt Monoprix het verschil te maken op de zeer competitieve Belgische markt? De formule wil een hypermarkt op mensenmaat zijn, met een premiumaanbod onder huismerken. “Het is in het voedingsaanbod dat we ons het meest onderscheiden, met name met het merk Monoprix. Wij bieden een mainstream, premium én gastronomisch aanbod,” aldus Peyronnet. Op prijsgebied zegt Monoprix goed gepositioneerd te zijn vergeleken met Carrefour of Delhaize.
Monoprix Waterloo zal van maandag tot zaterdag geopend zijn van 8 tot 19u, en op zondag van 9 tot 13u. Deze eerste winkel wordt een testlab om verdere expansie voor te bereiden, eerst in Wallonië. Ook met de gemaksformule Monop’ en met de decoratieformule Monoprix Maison heeft de retailer plannen in ons land.