AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.
Moeilijke Amerikaanse markt
AB InBev legt voor het eerste kwartaal gemengde cijfers voor: de bierbrouwer bracht wereldwijd 134,8 miljoen hectoliter bier aan de man, een daling van 0,2%, maar tegelijk puurde het bedrijf wel 4,7% meer omzet uit die lagere volumes. Die omzet bedroeg tijdens het eerste kwartaal 13,1 miljard dollar (11 miljard euro), een stijging met 4,7% (in plaats van de 3,6% die analisten als maximaal haalbaar beschouwden).
Vooral op de Amerikaanse markt blijft AB InBev worstelen: de verkoop van Budweiser en Bud Lite kreunt onder de groeiende populariteit van artisanale bieren in de Verenigde Staten. Elders in de wereld doen de paradepaardjes van AB InBev het wél goed: Budweiser noteerde buiten de thuismarkt een verkoopstoename met 2,5% en Stella Artois laat met een groei van 12,3% enkel Corona voorgaan, dat wereldwijd maar liefst een kwart meer volume bier aan de man bracht.
De teleurstellende verkoopcijfers kan AB InBev wel wegspoelen met een brutobedrijfswinst die het voorbije kwartaal de kaap van 5 miljard dollar (4,2 miljard euro) bereikte (+6,6%). Netto registreert de bierbrouwer dan weer een lichte daling in zijn winst: die bedroeg met 1,44 miljard dollar (1,21 miljard euro) net iets minder dan de 1,46 miljard dollar (1,23 miljard euro) die AB InBev een jaar eerder kon optekenen.