Identieke omzet 6,3% lager
Van de grote Britse retailers presteerde Morrisons veruit het slechtst met kerst, meer bepaald met een identieke omzet die in het derde kwartaal liefst 6,3 procent lager was dan in dezelfde periode vorig jaar.
Tesco zag immers nog een lichtpuntje in een veel betere omzet met kerst vergeleken met het hele derde kwartaal. Sainsbury’s beleefde weliswaar de slechtste Kerst in 10 jaar met een 1,7 procent lagere identieke groei in het derde kwartaal, maar het put hoop uit het feit dat de daling minder groot is dan in het tweede kwartaal.
Geen trucs mogelijk voor Morrisons
Bij Tesco was de identieke omzetontwikkeling met Kerst slechts -0,3 procent. Negatief inderdaad, maar een stuk beter dan de daaraan voorafgaande weken. Zonder de relatief positieve Kerst zou de identieke omzetgroei van Tesco in het derde kwartaal op -4,2 procent uitkomen. Door de kerst wist Tesco deze pijn te verzachten tot een daling van de identieke omzet met 2,9 procent.
Zo’n statistische interpretatietruc van de kille cijfers kan Morrisons onmogelijk geloofwaardig uitvoeren: de vierde Britse retailer boekte in de zes weken tot 4 januari 2015 een identieke omzet van -3,1 procent. Daarin gaf kerst geen enkel positief signaal, zodat de kwartaalomzet op identieke basis uitkwam op een zeer teleurstellende -6,3 procent.
Geen enkel positief signaal
Morrisons presteerde weliswaar ietsje beter dan de identieke omzet in de voorafgaande kwartalen, die in het eerste kwartaal op -7,1 procent uitkwam en in het tweede op -7,6 procent, maar gezien het grote belang van de kerstperiode kan de retailer met -6,3 procent onmogelijk iets positiefs halen uit de omzetprestaties.
Chief executive Dalton Philips probeert het niettemin toch, en wellicht tegen beter weten in. “Ik wil de collega’s danken voor een sterke propositie met kerst voor onze klanten. Onze identieke omzet maakte een stapje omhoog vergeleken met de recente kwartalen”, aldus Philips, die ook nog verwijst naar de positieve effecten van maatregelen om de operationele kosten te reduceren.
“Terugkeer naar groei onder een nieuwe leider”
Toch mocht het allemaal niet baten. In een afzonderlijke verklaring over veranderingen in het bestuur kondigt Morrisons vandaag aan dat het op zoek gaat naar een nieuwe CEO. Daarmee is het lot van Philips, na vijf jaar als chief executive van Morrisons, bezegeld. Philips blijft nog in functie totdat een opvolger voor hem is gevonden en benoemd.
“In het volgende hoofdstuk van de ontwikkeling van Morrisons, moeten we weer terugkeren naar groei”, stelt de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur (en voormalig financieel directeur van Tesco) Andrew Higginson in een verklaring. “Het bestuur is van mening dat dit het best met een nieuwe leider kan worden gedaan.”
Tesco besmeurt imago Britse retail
Na Tesco (-2,9 procent) en Sainsbury’s (-1,7 procent) is Morrisons met een identieke omzet van -6,3 procent de derde van de vier grote Britse retailers die de cijfers publiceert over het belangrijke kwartaal waarin de kerstperiode valt. Op de resultaten van ASDA is het nog even wachten tot 19 februari, als moedermaatschappij Walmart de cijfers voor het vierde kwartaal presenteert.
Recentelijk liet ASDA-chef Andy Clarke wel van zich horen in de Britse pers. In interviews deelde hij een sneer uit naar marktleider Tesco die – volgens Clarke – het imago van de Britse retail heeft besmeurd door het boekhoudschandaal. Clarke vergelijkt de fraude bij Tesco met het paardenvleesschandaal dat vorig jaar de Britse vleessector grote imagoschade heeft berokkend.
Nieuwe CEO Morrisons wacht monsterklus
Ondanks zijn kritiek op de marktleider, sprak Clarke toch zijn vertrouwen uit in het vermogen van Tesco om alle tegenslagen weer te boven te komen. Maar net zoals andere chief executives in de Britse retailsector erkent ook Clarke dat de concurrentie scherp is en de uitdagingen groot zijn.
Er zullen winnaars en verliezers zijn. Kijkend naar de prestaties van Morrisons, behoort dit bedrijf zeker tot de verliezers. De nieuw te benoemen CEO krijgt daarmee de uiterst ambitieuze taak om de afgeslagen groeimotor van deze retailer weer aan de praat te krijgen. Gegeven de sterke prestaties van Aldi en Lidl en de prijsconcurrentie van de overige service-retailers, is de nieuwe CEO op voorhand al niet te benijden. Vraag is dan ook op welke termijn Morrisons een nieuwe kandidaat zal vinden voor de monsterklus.