Historisch hoge melkprijzen stuwden vorig jaar de omzet en de winst bij FrieslandCampina fors omhoog. De zuivelcoöperatie waarschuwt echter dat het dit jaar een pak moeilijker zal worden.
Recordbedrag
FrieslandCampina zag de netto-omzet in 2022 met 22,4% stijgen naar 14,1 miljard euro. Die sterke groei is toe te schrijven aan prijsverhogingen. De afdeling consumentenzuivel kon kostenstijgingen weliswaar niet volledig doorrekenen aan klanten, maar dat werd “meer dan gecompenseerd” in de andere divisies. Het bedrijfsresultaat steeg daardoor met 32,7% naar 471 miljoen euro, de nettowinst steeg zelfs met 69,8% naar 292 miljoen euro.
CEO Hein Schumacher wijst erop dat de zuivelcoöperatie een recordbedrag van ruim 5,4 miljard euro aan vergoedingen uitbetaalde aan de leden-melkveehouders dankzij historisch hoge melkprijzen. De hoeveelheid aangevoerde melk daalde wel met 2,5% door een daling van het aantal leden-melkveebedrijven van 10.546 naar 9.927.
Dalende trend ingezet
Aan die historisch hoge melkprijzen is al in het vierde kwartaal van 2022 wel een einde gekomen: de prijzen dalen weer en FrieslandCampina verwacht dat die trend zich dit jaar zal doorzetten. Dat zal op de winstgevendheid drukken. Bovendien dalen mogelijk de volumes door de verminderde koopkracht van consumenten in veel markten.
In 2023 gaat FrieslandCampina meer inzetten op product- en merkinnovatie. De investeringen in onderzoek en ontwikkeling gaan omhoog, met het oog op betere voeding en duurzamere productie en verpakkingen. Ook duurzaamheid blijft een belangrijke pijler, met de focus op de reductie van de uitstoot van broeikasgassen en de ontwikkeling van duurzame verpakkingen.