Verzadigde markt
Verschillende bronnen hebben aan Distrifood bevestigd dat Nederlandse ondernemers naar België kijken, om de verzadigde markt in hun thuisland te ontvluchten. De formule van Albert Heijn kent daarnaast ondertussen ook al zijn plaats in België en dus is het land een aantrekkelijk gebied om nieuwe vestigingen te openen. De nakende fusie tussen Delhaize en Ahold kan die stap nog vereenvoudigen.
“Net als in Nederland kijken ze concreet naar locaties in België“, aldus verschillende belangenbehartigers van ondernemers die hun klanten met vragen zien langskomen. “Een mogelijke weg is het kopen van een pand om dat vervolgens aan te bieden aan Ahold. Ook Delhaize werkt met zelfstandig ondernemers en franchisecontracten en daarin ligt een tweede route voor Nederlandse ondernemers.”
Vooral franchisenemers die in het zuiden van Nederland wonen of zelfs net over de grens in België tonen interesse. Tot voor kort hield Albert Heijn zelf die plannen tegen, maar nu zou het toch gesprekken hebben aangeknoopt met de ondernemers. Mogelijk wil het zo sneller uitbreiden in België. In 2016 wil de keten in België 50 locaties hebben. Momenteel heeft het vier Belgische franchisenemers.