Supermarkten grote winnaars
Het Foodservice Instituut (FSIN) berekende dat over alle foodkanalen in Nederland in 2013 57 miljard euro uitgegeven aan eten en drinken. De sector van de supermarkten, speciaalzaken en avondwinkels (‘at home’) kende nog een kleine stijging van 0,7 procent, maar buitenshuis wordt er echt minder geld uitgegeven en daar daalden de inkomsten dan ook met 2,5 procent.
De grote winnaars zijn zo opnieuw de supermarkten, bij wie de omzet van alleen eten en drinken met 2 procent steeg naar 29,3 miljard euro. Bij speciaalzaken daalde de omzet naar 7,3 miljard euro (-2,7 procent). Ook andere segmenten moesten een daling toestaan, waarbij de avondwinkels de grootste klap kregen. Bij hen ging de omzet naar beneden met 14,6 procent, mede door de langere openingstijden van de supermarkten.
Nederlandse horeca duurste in West-Europa
Buitenshuis werd er in 2013 17,5 miljard euro uitgegeven, goed voor een marktaandeel van 30,7 procent in de totale omzet van eten en drinken. FSIN deelt out-of-home in in drie kanalen: catering, horeca en gemak. Catering was de grootste daler met -2,9 procent naar 3,2 miljard euro. De horeca zag de omzet dalen naar 8,73 miljard euro (-2,5%), terwijl de gemaksector (onder andere winkels bij benzinestations) uitkwam op 5,6 miljard euro, een daling van 2,2 procent.
Het FSIN kwam daarnaast ook nog tot de conclusie dat de Nederlandse horeca de duurste is van heel West-Europa: voor een etentje met een driegangenmenu kom je in Nederland volgens De Telegraaf zo’n 20 procent duurder uit dan in de rest van Europa. Gemiddeld kost een etentje in Nederland 27,45 euro. In België is dat 24,95 euro en in Duitsland zelfs maar 18,70 euro.