Inzetten op eigen winkels
“De Bijenkorf gaf ons een platform om met onze doelgroep in contact te komen. Ze hebben ons groot deel van de huidige consumenten aangereikt. Maar de afgelopen jaren zijn experimenten gedaan met eigen winkels en daar gaan we mee door“, verklaart topman Mark Ruijgrok de beslissing om de verkooppunten te sluiten aan De Telegraaf. Hij voegt er wel aan toe dat er in de toekomst nog nieuwe samenwerkingen met de Bijenkorf mogelijk zijn.
Nespresso gaat in de toekomst dan ook de focus leggen op de opening van eigen winkels. Vorige week werd bijvoorbeeld een filiaal geopend aan de Oudegracht in Utrecht, de komende maanden zullen er nog eens vijf vestigingen de deuren openen.
Het bedrijf legt in zijn winkels niet de nadruk op verkoop, maar wel op de ervaring: klanten moeten er voor alles kunnen proeven. “Het moet een zintuiglijke beleving worden. Offline is echt nodig. We zien heel duidelijk de behoefte naar meer tastbaarheid. Het is wel heel afstandelijk als onze koffie alleen online wordt aangeboden, dan mis je een deel van de emotie.”
Nespresso is daarmee een voortrekker bij de verschuiving van het imago van koffie, dat meer en meer mikt op een publiek dat koffie als levensstijl ziet. Nederlanders kopen dan ook steeds vaker koffie in kleine porties, in plaats van in bulk. Op dat vlak is Senseo nog steeds marktleider met 31 procent, op de hielen gevolgd door Nespresso met 27 procent.