RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven NestléReckitt BenckiserUnilever
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nestlé en Unilever lijden onder “waardezoekende” consument

icon
Food25 juli, 2024

Nestlé en Unilever stellen teleur in de eerste jaarhelft: de omzetten vallen tegen, nu consumenten lagere prijzen zoeken en ook na de inflatiepiek niet zomaar terugkeren.

Prijzen stegen te snel

Zowel bij Unilever als bij Nestlé vallen de omzetcijfers lager uit dan verwacht. In de eerste helft van dit jaar klom de omzet van Nestlé met 2,1%, maar analisten rekenden op 2,5%. Ook Unilever scoorde met een omzetgroei van 3,9% onder de prognose van 4,3%. Beide FMCG-reuzen temperen meteen de verwachtingen voor het hele jaar: Nestlé rekent nu op 3% groei, Unilever hoopt ergens tussen 3 en 5% uit te komen.

De inflatie blijft de merkproducenten parten spelen: vooral Nestlé zegt dat het zijn tempo van prijsverhogingen vroeger dan gewild moest minderen, omdat consumenten afhaakten. “Er is sprake van waardezoekend gedrag onder consumenten. Er is druk, vooral bij de lagere inkomens”, aldus CEO Mark Schneider in een persbabbel.

Investeren én afslanken

Unilever kreeg er nog een boycot naar aanleiding van de oorlog in Gaza bovenop. Toch namen de verkochte volumes toe en kwamen ook de marges hoger uit dan verwacht. “De vertraging in de inflatie duwt de klant terug naar onze sterke merken, zoals Hellman en Knorr”, aldus CEO Hein Schumacher. In de tweede helft van het jaar zullen de marges echter minder groeien, vreest de fabrikant.

De twee FMCG-giganten beloven meer te investeren in hun merken. Al pakken ze dat verschillend aan: Nestlé wil meer nieuwe producten lanceren, terwijl Unilever net “minder dingen beter” wil gaan doen. Unilever reorganiseert zich om volledig te kunnen focussen op de dertig belangrijkste merken. Het aantal merken in portefeuille liep op een gegeven moment op tot 400. Al 7.500 medewerkers werden de laan uit gestuurd, en nu bereidt het bedrijf zich voor om ook alle ijsactiviteiten af te stoten.

Ook sectorgenoot Reckitt Benckiser kondigde woensdag aan zijn noodlijdende voedingsactiviteiten te willen verkopen en tegen eind 2025 nog een deel huishoudproducten van de hand te doen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN