De Zwitserse voedingsproducent Nestlé wil zijn online verkoop in China aanzwengelen en gaat daarom zijn aanbod bij Alibaba gevoelig uitbreiden. Nestlé verwacht dan ook dat de online verkoop in China flink zal groeien de komende jaren.
Inhaalbeweging
Volgens Wan Ling Martello, directeur Azië en Afrika bij Nestlé, zal de e-commerce in China tegen 2018 groter zijn dan die van de Verenigde Staten en Europa samen. Daarom gaat het nu alvast 67 nieuwe producten verkopen via Tmall, het online verkoopplatform van Alibaba.
Voor Nestlé is het ook nodig op te investeren in de online verkoop in China, want de voorbije jaren was de omzetgroei in het land stevig vertraagd. Nestlé was daarbij te traag met het implementeren van nieuwe trends. Zo koopt de Chinese consument sinds enkele jaren veel meer online en wordt er ook gezonder gegeten.
“We moeten ervoor zorgen dat in de behoeften van de consumenten in deze markt sneller wordt voorzien dan in andere markten” aldus Reinhold Jakobi, Nestlé-directeur voeding en dranken in Groter-China, volgens het FD. “De afgelopen twee jaar zijn we bezig geweest een achterstand in te halen.”
Vorig jaar groeide Nestlé in Groter-China met 6 procent naar 7,1 miljard Zwitserse frank (6,4 miljard euro), terwijl de online omzet in het land verdubbelde. Wereldwijd is e-commerce goed voor 3,9 procent van de totale omzet van Nestlé.