Nestlé reorganiseert zijn management na tegenvallende cijfers in de eerste negen maanden van dit jaar. “De consumentenvraag is de afgelopen maanden verzwakt”, klinkt het.
Voorlopig zwakke vraag
Bovendien verwacht kersvers CEO Laurent Freixe dat de vraag ook voorlopig zwak zal blijven. Nestlé verlaagt daarom zijn omzetverwachtingen: in plaats van een organische omzetgroei van minstens 3% rekent de FMCG-groep nu op 2% groei. De winstmarge zal op 17% afklokken.
De eerste negen maanden vielen al tegen, met een omzetgroei van 2%. De prijsstijgingen (1,6%) bleven achter bij de gemiddelde analistenraming van 1,7%, terwijl ook de volumes met 0,5% groei ontgoochelden. Zowel in Noord- als Zuid-Amerika daalden de volumes, in Europa en de opkomende markten was er een lichte toename.
Topman Freixe, die begin september de ontslagen CEO Mark Schneider opvolgde, koppelt er meteen een reorganisatie aan. De raad van bestuur krimpt, terwijl Nestlé vanaf januari nog maar vijf regiodivisies zal tellen: de Latijns-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse afdelingen smelten samen, net zoals Groot-China, Azië, Oceanië en Afrika. De organisatiestructuren voor Europa, Nespresso en Nestlé Health Science blijven onveranderd.