De Zwitserse voedingsgigant Nestlé verwacht zijn opbrengsten uit e-commerce tegen 2025 zowat te verdubbelen tot een kwart van de totale omzet, door extra te investeren in marketing en technologie.
Direct-to-consumer
Nestlé wil de verkoop via internet vooral stimuleren via de eigen online kanalen, schrijft Reuters. De groep bouwt daarmee verder op het succes van de Nespresso koffiepads en de Purina dierenvoeding, die steeds vaker rechtstreeks aan consumenten worden verkocht via eigen webshops.
“We zijn van plan om de onlineverkoop van ongeveer 13% in 2020 naar 25% in 2025 te brengen,” zei Bernard Meunier, hoofd van Nestlé’s strategische business units, marketing en verkoop. Het bedrijf zal de investeringen in digitale marketing daartoe fors verhogen. Over de omvang van de investering is verder niets bekend, maar Nestlé beklemtoonde wel de kosten via eigen middelen en besparingen te kunnen dragen.
Vorig jaar boekte de voedingsreus een totale omzet van omgerekend 80,2 miljard euro. Tijdens de eerste negen maanden van 2021 nam het aandeel van de e-commerce in de globale omzet toe tot 14,1%, tegenover 12,8% een jaar eerder.
Dataverzameling
Een van de redenen waarom grote (voedings)bedrijven hun producten rechtstreeks aan consumenten proberen te verkopen, is om gegevens over winkelgewoonten te verzamelen. Apple en Google hebben al maatregelen genomen om te voorkomen dat adverteerders gebruikersgegevens traceren zonder hun toestemming, en bijgevolg zoeken bedrijven andere manieren om aan data te komen.
Nestlé zei dat zijn investering 400 miljoen ‘first-party datapunten’ zou opleveren – informatie die rechtstreeks van consumenten is verzameld. Via analyse van die gegevens kan het bedrijf zijn voorraadbeheer optimaliseren en gerichte acties opzetten om de verkoop te stimuleren.