Nestlé wil van zijn snoepgoedafdeling in de Verenigde Staten af. Het slaagt er niet in zijn concurrentiele positie op de markt te verbeteren en hoopt tot 3 miljard dollar op te strijken.
Nummer twee getipt als koper
Al in juni liet het Zwitserse voedingsconcern Nestlé weten dat het de strategische opties bekeek voor de chocolade- en snoepwaren in de Verenigde Staten. Die afdeling is vandaag goed voor zo’n 800 miljoen euro aan omzet, maar blijft er op de vierde plaats steken: Nestlé moet in de VS Mars, Hershey en Mondelez laten voorgaan.
Omdat het er niet in slaagt zijn concurrentiele positie te verbeteren, heeft het Zwitserse bedrijf nu beslist om de Amerikaanse activiteiten binnen de drie maand te verkopen. Nestlé verwacht één tot drie miljard dollar te kunnen krijgen voor zijn Amerikaans chocoladesnoepgoed, waaronder de merken Butterfinger en BabyRuth.
In een persreactie hint een woordvoerder dat het verkoopproces al aan de gang is en dat er een potentiele koper is gevonden. Nieuwsdienst Bloomberg vermoedt dat het om Hershey gaat, nadat de groep achter onder meer Rolo en Reese’s eerder deze week ook al de overname van popcornmerk Amplify bekendmaakte.
Steeds meer snoepfabrikanten bewegen zich in de richting van gezondere of hartige snacks, nu ook in de Verenigde Staten consumenten sterker op zoek gaan naar gezonde voeding. Nestlé beweert echter dat de verkoop daar niets mee te maken heeft.